Curs intensiv: Cum alegi cuvintele cheie pentru optimizarea SEO

Raul Maroșan

de Raul Maroșan, 6 Iulie 2022

În acest curs intensiv despre cuvintele cheie vei afla:

  • Ce sunt cuvintele cheie Vei afla ce înseamnă cuvintele cheie în SEO
  • Vei vedea câteva exemple concrete Vom parcurge împreună câteva exemple pentru a înțelege mai bine acest concept
  • Și vei învăța cum să le folosești Vei înțelege cum să alegi cuvintele cheie potrivite pentru un ranking mai bun pe Google

Ce sunt cuvintele cheie?

Cuvintele cheie sunt expresiile uzuale folosite de oameni pentru a căuta online. Iar aceste expresii trebuie să le incluzi în text pentru optimizarea SEO a site-ului tău.

O altă denumire pentru cuvintele cheie este termenul "keywords", pe care sigur l-ai auzit de câteva ori.

Pentru a înțelege mai bine ce înseamnă "cuvinte cheie", hai să luăm câteva exemple concrete:

Exemple de cuvinte cheie

Folosirea cuvintelor cheie în câteva situații reale:

Exemplu 1:

Un potențial client care are nevoie să se programeze la ITP pentru mașină, cel mai probabil va căuta pe Google:

  • itp
  • verificare itp
  • stație itp
  • itp cluj (sau localitatea sa)

Toate acestea sunt exemple de cuvinte cheie pe care le poți folosi în optimizarea SEO a site-ului tău dacă ești proprietarul unui service auto.

Exemplu 2:

Un potențial client care are nevoie de serviciile unui instalator, va căuta:

  • instalator bucuresti (sau localitatea sa)
  • instalator sanitar
  • instalator non stop
  • caut instalator

Acestea sunt alte exemple concrete de cuvinte cheie pe le poți folosi pe site-ul tău dacă ai o afacere în domeniul instalațiilor.

Alte exemple de căutări:

Exemplu 3:

Un potențial client care vrea să creeze o pagină Facebook pentru noua sa afacere, va căuta cel mai probabil:

  • pagina de facebook
  • creare pagina facebook
  • cum creez o pagina de facebook
  • creare pagina facebook firma

Acestea sunt exemple de cuvinte cheie pe care le poți folosi pentru optimizarea SEO a blogului tău dacă ai o postare despre crearea unei pagini Facebook.

Cuvintele cheie sunt expresiile uzuale pe care le folosim fiecare dintre noi.

Să vedem în continuare cum putem utiliza aceste cuvinte în optimizare.

Despre cuvintele cheie pentru SEO

Cuvintele cheie în SEO:

  • Nu sunt o tehnică magică de optimizare Nu sunt o metodă secretă. Trebuie doar să identifici cuvintele potrivite
  • Și nu sunt un mod de manipulare Nu au rolul de a manipula motoarele de căutare

Însă mulți "experți" speculează serviciile de optimizare SEO. Și folosesc cuvintele cheie într-un mod greșit.

Este o linie fină între o pagină optimizată corect, folosind cuvintele cheie potrivite. Și o pagină care doar încearcă să manipuleze algoritmii Google (care ulterior va fi penalizată).

Ce trebuie să reții este că aceste cuvinte au rolul de a ajuta oamenii care caută o rezolvare pentru problema cu care se confruntă. De a-i ajuta să te găsească pe tine, specialistul, care le poate oferi soluția.

Trebuie să scrii pentru oamenii care au nevoie de tine. (Și nu doar pentru a-ți promova afacerea.)

Dar nu ar trebui să scriu pentru Google?

Cuvinte cheie pentru Google

Să lămurim ceva important:

Nu există un top de cuvinte cheie pentru Google. Cuvintele diferă în funcție de domeniul tău de activitate.
Și nu există o listă predefinită a cuvintelor cheie pentru Google. Cuvintele folosite de oameni în căutări sunt într-o continuă schimbare.

Însă da, textele tale trebuie să conțină cuvinte cheie. Dar nu pentru Google.

Cuvintele sunt pentru oameni.

Pentru oamenii care au nevoie de ceea ce oferi.

De câte cuvinte cheie e nevoie? Ei bine, să vorbim un pic despre densitatea lor.

Densitatea cuvintelor cheie

Densitatea cuvintelor cheie într-un text este raportul dintre frecvența unui cuvânt (de câte ori apare cuvântul pe pagina ta) și lungimea textului (adică numărul total de cuvinte).

Iar pentru a afla densitatea, acest raport se înmulțește cu 100 pentru a obține o valoare procentuală.

Densitatea = (Frecvența cuvântului cheie / Lungimea textului) * 100

De exemplu, un text de 1000 de cuvinte, în care expresia "verificare itp" apare de 10 ori, are densitatea acestui cuvânt cheie de 1%:

(10 / 1000) * 100 = 1%

Cu toate astea:

Nu există reguli în ceea ce privește densitatea optimă a cuvintelor într-un text optimizat.

Vei auzi de la unii că "densitatea cuvintelor cheie e prea mare" sau "densitatea cuvintelor cheie e prea mică".

Prostii.

Nu îți pierde timpul cu măsurarea densității cuvintelor cheie.

Scrie conținut!

Singurul lucru ce trebuie să îl reții cu privire la densitatea cuvintelor cheie:

Nu include cuvinte și expresii în text într-un mod artificial. Și nu repeta cuvintele cheie la nesfârșit.

Vremea în care această tehnică de optimizare manipulare funcționa, a apus de mult.

Scrie textele tale într-un mod cursiv, natural.

Canibalizarea cuvintelor cheie

Conceptul de "keyword cannibalization" (în traducere "canibalizarea cuvintelor cheie") face referire la situația în care două sau mai multe pagini ale site-ului tău concurează între ele pentru aceleași cuvinte cheie.

Să luăm un exemplu pentru a înțelege mai bine ideea.

Pentru site-ul unui ginecolog din Cluj, cel mai probabil vei alege să optimizezi prima pagină pentru căutarea "ginecologie cluj".

Și în același timp, vei fi tentat să creezi o pagină separată /ginecologie-cluj/ cu titlul "Ginecologie Cluj", optimizată pentru același cuvânt.

Ce se întâmplă?

În această situație vei avea 2 pagini optimizate pentru același cuvânt cheie:

  1. prima pagină
  2. și pagina /ginecologie-cluj/

Apar următoarele probleme:

  • Conținut duplicat Vei avea două pagini relativ identice, lucru nedorit nici pentru Google, nici pentru vizitatori
  • "Diluarea autorității" pentru cuvântul cheie respectiv Cele două pagini vor împărți între ele relevanța pentru acel cuvânt cheie
  • Competiție între cele două pagini Paginile vor concura pe Google și nu întotdeauna va fi favorizată pagina preferată de tine

Nu ai niciun beneficiu dacă vei avea mai multe pagini pentru același cuvânt cheie sau o variație a acestuia.

Chiar din contră, îți vei face o defavoare cu această tactică.

Ce trebuie să reții este că fiecare pagină trebuie să fie optimizată pentru un cuvânt unic (raportat la restul site-ului tău).

Nu crea mai multe pagini pentru același cuvânt cheie sau pentru sinonime ale acestuia.

Ce cuvinte să folosești?

Identificarea și utilizarea cuvintelor cheie

Cuvintele cheie nu trebuie niciodată intuite.

Uneori, oamenii caută în cuvintele lor. Cu expresii și formulări "greșite" din punctul de vedere al unui specialist.

Să vedem un exemplu:

Unele persoane care vor să își mărească buzele caută acest serviciu folosind termenii "botox in buze".

Ceea ce din punct de vedere medical este total greșit. Orice medic îți va spune că botoxul nu se injectează niciodată direct în buze.

Substanța folosită pentru această procedură este acidul hialuronic.

Însă oamenii caută în felul lor, cum intuiesc sau cum au auzit de la alții.

Poți să ignori această realitate.

Sau poți să vii în întâmpinarea lor cu informații care lămuresc aceste concepții greșite.

Cum alegi cuvintele potrivite?

Cuvintele cheie potrivite pentru site-ului tău, țin de:

  • domeniul tău de activitate
  • și serviciile sau produsele pe care le oferi

Nu există o listă predefinită a acestora.

Cum alegi cuvintele cheie pentru SEO?

Alegerea cuvintelor cheie pornește de la câteva cuvinte de bază.

Dacă spre exemplu ești medic psihiatru, cuvintele de bază ar putea fi:

  • psihiatrie
  • depresie
  • anxietate

Practic, domeniul tău de activitate și câteva cuvinte ce fac referire la problemele pe care le rezolvi în calitate de specialist.

Aceste cuvinte de bază le vei introduce rând pe rând într-un keyword tool.

Iar pornind de la acestea, vei primi un raport cu o listă de cuvinte cheie pe care potențialii tăi clienți chiar le caută.

Căutarea keywords folosind un generator de cuvinte

Generatoarele de cuvinte cheie sunt niște unelte online care crează rapoarte și statistici cu cele mai căutate expresii.

Altfel spus, aceste unelte online te ajută în căutarea cuvintelor cheie pentru Google.

(Sigur, aceste servicii au o funcționalitate mult mai vastă, însă nu voi intra în detalii.)

E puțin impropriu spus "generator" de cuvinte. Termenul corect este de "cercetare" a cuvintelor cheie (de la "keyword research").

Câteva servicii pe care le poți folosi pentru căutarea cuvintelor cheie:

Ahrefs și Semrush pot fi destul de costisitoare dacă nu le folosești la întregul lor potențial.

Însă sunt sigur că vei găsi o metodă de a reduce costurile (vezi "metoda Netflix"), mai ales dacă vei folosi aceste servicii doar ocazional.

Cu ajutorul acestor unelte poți găsi cuvintele cheie pentru site-ul tău. Cuvinte relevante, pe care merită să le tratezi în textele tale.

Cum să le folosești în text

Pentru a folosi cuvintele cheie pe care le-ai generat, trebuie să respecți 3 pași:

  • Structurează conținutul paginii Structurează textul pe baza cuvintelor cu cel mai mare volum de căutare
  • Scrie textul respectând această structură Compune textul într-un mod natural, cu informațiile relevante pentru cititori
  • Adaugă cuvintele cheie Înlocuiește în text cuvintele tale, cu expresiile folosite de oameni pentru a căuta online

Să luăm un exemplu concret pentru a înțelege mai bine cei trei pași.

Atenție! În acest exemplu modul de lucru a fost mult simplificat:

Trebuie să optimizăm prima pagină a site-ului unui cabinet stomatologic din Cluj-Napoca.

Vom porni de la cuvântul cheie "stomatologie cluj":

Printscreen Semrush cu tabelul cu cuvinte cheie pentru stomatologie cluj
Captură de ecran cu analiza de cuvinte cheie Semrush

Folosind serviciul Semrush, pentru acest cuvânt cheie am descoperit câteva expresii relevante cu volum decent de căutări:

  • cabinet stomatologic cluj (cu ~1000 de căutări pe lună)
  • urgente stomatologice cluj (cu ~590 de căutări pe lună)
  • clinica stomatologica cluj (cu ~390 de căutări pe lună)
  • cabinet stomatologic cluj manastur (cu ~140 de căutări pe lună)
  • cabinet stomatologic cluj non stop (cu ~40 de căutări pe lună)

Pasul 1: Vom structura pagina

Pe baza acestor cuvinte cheie, putem structura pagina în felul următor, cu următoarele subtitluri:

  • Despre clinica stomatologică "X Dent"
  • Cabinetul stomatologic este situat în Mănăștur
  • Urgențe stomatologice în Cluj-Napoca
  • Servicii stomatologice Non-Stop

Câteva mențiuni:

Vei observa că nu am folosit cuvântul "cluj" în fiecare titlu. În primul rând textul ar suna caraghios, iar în al doilea rând algoritmul Google are capacitatea de a identifica termenii cheie chiar dacă separi anumite cuvinte.
Este în regulă să articulezi cuvintele cheie sau să folosești o variantă de singular sau plural a acestora.

Pasul 2: Vom crea conținutul paginii

Vom scrie textul pentru fiecare secțiune a paginii noastre.

În această etapă nu încerca să introduci cuvinte cheie în text. Scrie conținutul paginii într-un mod natural, cursiv, cu informațiile relevante pentru potențialii tăi clienți.

Pasul 3: Adăugarea cuvintelor cheie

Vom reformula anumite porțiuni ale textului nostru, pentru a putea acomoda cuvintele cheie.

Să presupunem că am scris următoarea propoziție:

"Vei beneficia de anestezie pentru orice intervenție stomatologică ..."

Să reformulăm această idee pentru a include cuvântul cheie "anestezie generala stomatologie" pe care l-am identificat:

"Vei beneficia de anestezie locală sau generală pentru orice intervenție stomatologică, în funcție de complexitatea procedurii medicale ..."

În unele situații nu poți să folosești cuvântul cheie mot a mot deoarece ai sacrifica claritatea exprimării. Trebuie să adaptezi cuvintele cheie la context.

Un alt exemplu:

Vrem să folosim și cuvântul cheie "stomatologie copii cluj". Identificăm o propoziție unde îl putem include:

"Te așteptăm la Clinica X Dent cu o gamă largă de servicii stomatologice ..."

Vom reformula în:

"Te așteptăm la Clinica X Dent cu o gamă largă de servicii stomatologice pentru copii și adulți ..."

Vei proceda la fel pentru cât mai multe cuvinte cheie din lista ta.

Ce trebuie să reții

Cuvintele cheie sunt expresiile uzuale pe care oamenii le folosesc pentru a căuta online:

  • informațiile de care au nevoie
  • serviciile de care au nevoie
  • sau produsele pe care și le doresc

Cuvintele cheie nu trebuie intuite. Ele trebuie descoperite folosind un serviciu de keyword research.

Nu asculta sfaturile legate de densitatea cuvintelor cheie și alte măsurători irelevante.

Scrie folosind cuvintele cheie pe care le descoperi. Și întotdeauna, scrie pentru oameni.

Dacă ai nevoie de ajutor

Acest ghid te va ajuta cu eforturile tale SEO, și este un punct de pornire excelent pentru a înțelege procesul de optimizare al unui site.

Trebuie doar să respecți pașii pe care i-am descris mai sus.

Însă găsirea cuvintelor cheie potrivite și optimizarea unei pagini poate fi un proces laborios.

Dacă vrei mai mult de la site-ul tău, contactează-mă:

Raul Maroșan

Raul Maroșan

Specialist SEO · 0766 340 377

Specialist SEO

Promovează-ți afacerea prin digital marketing bazat pe SEO. Și câștigă clienți din vizitatorii site-ului prin CRO.

Cere detalii pe WhatsAppCere detalii pe Messenger