Metoda CCC

Raul Maroșan

de Raul Maroșan, 17 Mai 2022

Metoda CCC este o tehnică de cercetare a pieței online. Iar rezultatele acestei cercetări le poți folosi pentru a îmbunătăți vizibilitatea afacerii tale.

Urmează să îți prezint această metodă de lucru aplicată pe două exemple concrete.

Și vei afla cum folosirea cuvintelor potrivite poate duce la creșterea numărului tău de vânzări.

Să începem.

Ce înseamnă metoda CCC?

CCC este un acronim pentru cine, ce și cum. Iar aceste întrebări fac referire la comportamentul online al potențialilor tăi clienți.

Tehnica urmărește 3 aspecte:

  • CINE caută serviciile tale
  • CE căuta
  • și CUM caută

Fie că e vorba de site-ul tău, locația afacerii tale pe Google Maps sau pagina ta de Facebook, oricare poate avea o poziție mai bună în căutări.

Cu ajutorul unei cercetări efectuate corect, poți realiza o companie SEO de succes.

Cum te poate ajuta această tehnică

Oamenii caută online. Caută serviciile și produsele pe care le oferi sau în cel mai bun caz, te caută chiar pe tine.

Caută informații despre ceea ce urmează să cumpere.

Tot ce trebuie să faci:

Să ieși în întâmpinarea lor cu ceea ce contează. Ceea ce contează pentru ei.

Și lucrurile vor decurge de la sine.

Mai mulți oameni care îți citesc conținutul înseamnă mai mulți potențiali clienți.

Mai mulți potențiali clienți înseamnă mai multe vânzări pentru tine.

E simplu.

Dar înainte să îți prezinți afacerea online, trebuie să înțelegi care din serviciile tale sunt căutate și ce cuvinte folosesc oamenii pentru a le găsi.

De cele mai multe ori, lumea nu caută cum te aștepți.

Ei folosesc alte cuvinte. Expresii la care nici nu te-ai fi gândit.

Să discutăm puțin acest aspect.

Cum caută oamenii?

Dacă ești medic, avocat sau tehnician frigotehnist, ești obișnuit cu limbajul de specialitate din domeniul tău.

Însă clienții tăi nu cunosc toți acei termeni.

Iar de cele mai multe ori caută în cuvintele lor sau folosesc expresii pe care le-au auzit în altă parte.

Din acest motiv, textele pe care le scrii pe site-ul tău sau pe pagina de Facebook, trebuie să aibă la bază o cercetare amănunțită a "cuvintelor cheie" uzuale.

Ce sunt cuvintele cheie?

Cuvintele cheie sunt cuvintele și expresiile folosite de oameni pentru a caută online.

Uneori sunt cuvinte de specialitate, "corecte".

Alteori pot fi exprimări total greșite din perspectiva ta de specialist.

Însă oamenii caută în felul lor.

Poți ignora acest lucru și să scrii în continuare texte complicate, foarte tehnice pe care nu le va citi nimeni.

Sau poți adapta conținutul, să explici noțiunile de specialitate în cuvinte mai simple, generice. În cuvintele folosite de oamenii care caută ceea ce oferi și să folosești această oportunitate pentru a familiariza cititorii cu terminologia corectă.

Pentru a veni în întâmpinarea clienților tăi, textele pe care le scrii trebuie să fie simplificate și să conțină expresiile uzuale folosite de oamenii din afara domeniului tău.

La urma urmei, dacă spre exemplu ești medic, te adresezi viitorilor tăi pacienți, nu altor medici.

Să revenim la metoda de lucru.

Formula CCC

Vom parcurge fiecare pas al acestei metode de cercetare folosind exemple concrete.

Să începem cu: cine?

CINE

Primul pas al acestei tehnici este stabilirea potențialilor tăi clienți:

  • Cine sunt ei?
  • Unde caută?
  • Și de ce au nevoie de tine?

Pe baza acestei analize poți stabili dacă ai nevoie de un site sau dacă o simplă pagină de Facebook e suficientă pentru afacerea ta.

Pentru prezentarea metodei, voi lua două exemple de afacere: un restaurant cu specific vegetarian și serviciile unui fotograf.

În cazul restaurantului, majoritatea căutărilor se fac pe Google Maps (direct sau indirect) sau pe directoarele online cum ar fi Tripadvisor. În această situație nevoia unui site nu este justificată. Pot spune că un site e chiar opțional.

Iar cu privire la cine caută, răspunsul este destul de clar:

  • oameni care au o dietă vegetariană
  • care vor să mânânce un fel de mâncare vegetarian

Căutări asociate:

  • rețete vegetariene

Pe de altă parte...

Pentru angajarea unui fotograf cei mai mulți vor caută pe Google sau Facebook. În acest caz, ai nevoie de un site optimizat pentru căutări.

Cine caută în acest caz?

Oameni care au nevoie de servicii de fotografie:

  • urmează să aibă nuntă
  • urmează să organizeze un botez

Căutări asociate:

  • aspecte cu privire la o nuntă
  • aspecte cu privire la un botez

Pe baza identității potențialilor clienți, am stabilit și o serie de căutări asociate care nu privesc direct serviciile pe care le oferim.

Însă care ne vor ajuta să ne diferențiem de concurență prin conținut relevant pentru clienții noștri.

CE

Ce căuta oamenii?

Oamenii caută să își rezolve o problemă. "Problema" la care fac referire este în majoritatea cazurilor o nevoie sau o dorință.

În cazul restaurantului, am putea vorbi de dorința de a mânca un fel vegetarian.

Iar în cazul fotografului, dorința de a surprinde momentele botezului copilașului lor de către un fotograf profesionist.

În acest pas al metodei CCC, e nevoie de o cercetare a cuvintelor cheie folosite de potențialii tăi clienți (așa numitul "keyword research").

Inițial vei stabili o listă de cuvinte (din serviciile sau produsele pe care le oferi) pe care crezi că oamenii le caută.

Și le vei verifica pe rând printr-un serviciu de keyword research. La acest moment urmărești doar să existe un volum de căutare pentru termenii tăi.

Pentru keyword research, personal folosesc un serviciul SEMrush. Dacă vrei o variantă gratuită pentru început, poți încerca Ubersuggest.

Pentru exemplele noastre am identificat cuvintele "burger vegetarian" și "fotograf botez".

Să vedem în continuare cum caută oamenii.

CUM

Pe baza cuvintelor cheie principale pe care le-ai găsit la pasul anterior, vei afla exact ce expresii folosesc oamenii pentru a face aceste căutări.

Și de aici vei deduce și intenția lor:

  • de a cumpăra
  • sau de a se informa

Intenția din spatele unei căutări online joacă un rol important în optimizarea textului tău. Dar despre asta vom discuta pe larg cu o altă ocazie.

Înainte de toate să stabilim ceva.

Pe scurt, există 3 categorii de potențiali clienți:

  1. cei pregătiți să cumpere
  2. cei care se informează înainte de a cumpăra
  3. cei conștienți de "problema" lor și cei care încă nu au luat-o în calcul

Dar pe baza acestora, să vedem câteva exemple concrete pentru cum caută oamenii.

Pentru termenul "burger vegetarian" vom avea:

  1. cei care vor să mănânce un burger acum
  2. cei care caută restaurante cu specific vegetarian
  3. și vegetarienii care își gătesc de cele mai multe ori singuri, vor caută cel mai probabil o rețetă de burger vegetarian

Pentru cei pregătiți să cumpere, vei găsi cuvinte cheie de tipul "burger vegetarian cluj" sau "cel mai bun burger vegetarian".

Iar aceste cuvinte trebuie să le integrezi în textul tău.

Cei care caută generic localuri cu specific vegetarian, vor folosi în căutări cuvinte înrudite: "restaurant vegetarian" sau "healthy food cluj".

Însă nu trebuie să îi ignori nici pe cei care caută doar rețete. Poți posta rețete pe Facebook spre exemplu. În felul acesta ei vor descoperi brand-ul tău și există șanse destul de mari ca o parte din ei să îți devină clienți.

Ce trebuie să reții este că aceste cuvinte cheie nu trebuie intuite sau ghicite. Trebuie să le descoperi prin folosirea unui instrument de keyword research.

Să continuăm cu exemplul fotografului.

Pentru termenul "fotograf botez" vom identifica la fel cele 3 categorii de clienți:

  1. cei care vor să facă deja o programare
  2. cei care caută potențiali fotografi pentru un viitor botez
  3. și cei care urmează să participe la un botez, dar nu au luat în calcul să apeleze la un fotograf profesionist

Pentru prima categorie, un exemplu de căutare ar fi "fotograf botez bucuresti" sau "programare fotograf botez".

Cei care se informează despre fotografi vor avea căutări mai generice de tipul "fotograf bucuresti" sau "cel mai bun fotograf".

Iar pe cei care nu au luat în calcul angajarea unui fotograf, îi poți întâmpina cu articole informative. Cel mai probabil vor căuta despre "obiceiuri la botez" sau "cadou de mulțumire pentru nași".

Pe de o parte, îi vei ajuta puțin cu pregătirile (nu uita să fii generos prin campania ta de marketing).

Iar în același timp, vor afla despre tine citind articolele pe care le-ai pregătit pentru ei. Cu siguranță unii cititori te vor angaja pentru viitorul lor eveniment.

La fel ca și în cazul restaurantului, cuvintele cheie pe care le descoperi trebuie să le incluzi în textele tale.

Acestea au fost doar două exemple practice de folosire a Metodei CCC.

Dar aceeași metodă o poți aplica pentru orice tip de afacere ai avea.

Aplicabilitate

Pentru ce poți folosi Metoda CCC?

Poți folosi această tehnică pentru toate textele pe care trebuie să le scrii online:

  • pentru site-ul tău
  • pagina de Facebook a afacerii tale
  • pentru descrierea de pe Google Maps
  • descrierile de pe AirBNB
  • descrierile de pe Tripadvisor
  • sau orice altă platformă online

Dar poți folosi aceeași metodă de lucru și pentru textele offline.

E o metodă universală.

Vei descoperi un mod de adresare care este familiar clienților tăi. Un mod de adresare care va crește conversiile.

Și poți folosi aceleași cuvinte cheie pe afișe, flyere sau pliante pentru a îmbunătăți aceste instrumente de promovare.