Ce înseamnă SEO? (Ghidul începătorului)

Raul Maroșan

Raul Maroșan, 28 Februarie 2023

Dacă ai auzit despre "SEO" dar nu ai înțeles exact despre ce este vorba, ai ajuns în locul potrivit.

În acest articol introductiv vei afla tot ce trebuie să știi despre SEO:

  • Ce înseamnă SEOVei afla ce este SEO (și dezinformările care circulă în online)
  • De ce este importantă optimizareaVei afla cum optimizarea pentru motoare de căutare este o sursă importantă de clienți
  • Beneficiile SEOVei afla de ce să investești în SEO în locul publicității sau promovării prin social media

Ce înseamnă SEO?

Să începem cu definiția corectă pentru optimizarea SEO:

SEO înseamnă orice modificare adusă unei pagini web cu scopul de a-i îmbunătăți poziția în pagina cu rezultate a motoarelor de căutare (SERP).

"SEO" este un acronim pentru "Search Engine Optimization", în traducere "Optimizare pentru Motoare de Căutare".

"SERP" este acronimul pentru "Search Engine Results Page", în traducere "Pagina cu Rezultate a Motoarelor de Căutare".

Iar când spun "motoare de căutare" fac referire în principal la Google. Aproape 97% din căutările din România sunt realizate pe Google, din acest motiv vorbim în principal despre optimizarea pentru Google.

Să vedem ce înseamnă aceste modificări:

Modificări directe (on-page SEO)

Să faci SEO înseamnă în primul rând să aduci modificări la conținutul unei pagini web:

  • optimizarea titlului (folosind cuvinte cheie)
  • optimizarea conținutului (folosind cuvinte cheie)
  • adăugarea unor resurse media (imagini sau video)
  • adăugarea unor linkuri către alte pagini web (pagini interne sau externe)

Și:

Modificări indirecte

Chiar dacă aceste modificări nu sunt realizate direct asupra paginii pe care vrei să o optimizezi, și ele pot afecta poziția paginii în SERPs:

  • optimizarea tehnică a platformei site-ului
  • linkuri interne către pagină
  • linkuri externe către pagină (backlinks)
  • și promovarea offline

De ce ar trebui să îți pese de SEO?

Ce înseamnă SEO în promovarea online

Optimizarea SEO este o strategie de promovare online care poate să îți aducă clienți (pe termen lung).

Spre deosebire de reclame și postările social media, o pagină optimizată corect poate să devină o sursă constantă de potențiali clienți pentru afacerea ta.

Iată câteva statistici interesante:

Sursa traficului online

Conform unui studiu realizat de BrightEdge, trebuie să știi că SEO are un rol dominant în achiziția de clienți:

  • Căutările organiceOptimizarea SEO este răspunzătoare în medie pentru 53.3% din vizitele unui site
  • Anunțurile plătiteAduc în medie 15% din trafic, însă implică un buget lunar de cheltuieli
  • Social mediaRețelele sociale sunt răspunzătoare organic pentru doar 5% din trafic

Mai mult de jumătate din vizitatorii unui site provin din SEO.

Cu alte cuvinte, prin SEO îți poți (cel puțin) dubla numărul de potențiali clienți care vin din site.

Ce poate face optimizarea SEO pentru afacerea ta

Cum arată și aceste statistici, dacă alegi să nu investești în SEO vei pierde o sursă importantă de clienți.

Optimizarea pentru motoarele de căutare este cel mai mare canal online pentru achiziția de clienți.

Însă dacă te-ai decis să investești în SEO, trebuie să fii foarte atent.

Există o mulțime de informații și sfaturi greșite în online. Și o grămadă de așa-ziși specialiști în SEO.

Să lămurim câteva aspecte despre ce înseamnă SEO:

Mituri: Ce este și ce nu este SEO

Câteva mituri și promisiuni nerealiste care circulă în online:

Mitul #1 "Ajungi prima pagină Google, garantat"

O agenție SEO serioasă nu îți va face niciodată această promisiune.

De ce?

Hai să luăm un exemplu concret de afacere: un cabinet stomatologic în Cluj.

Conform Colegiului Medicilor Stomatologi Cluj, există aproximativ 1600 de medici stomatologi activi și înregistrați.

Să presupunem că doar 5% din ei (80) apelează la servicii de optimizare SEO.

Deja avem o problemă. Prima pagină Google are doar 10 poziții organice.

E imposibil ca toți cei 80 de stomatologi să apară pe prima pagină pentru cuvinte cheie generice.

În SEO nu există garanții. Și nu ai niciun avantaj dacă ești prima pagină Google pentru cuvinte pe care nu le caută nimeni.

Dacă îți promite cineva prima pagină Google pentru un cuvânt cheie, pune-i întrebări despre volumele de căutare.

Este ușor să optimizezi o pagină pentru un cuvânt cheie cu un volum mic de căutări (0-20). Însă cel mai probabil această pagină nu îți va aduce clienți.

Să nu mă înțelegi greșit, link-urile externe către site-ul tău pot ajuta într-o anumită măsură cu SEO.

Însă nu toate link-urile sunt egale.

Iar cele pentru care trebuie să plătești, nu valorează nimic.

Nu ai nevoie de link-urile nimănui. Concentrează-te să creezi conținut care îi ajută pe oameni.

Alege să nu plătești pentru link-uri. Sunt doar o risipă de bani. Și refuză-le chiar dacă ți se oferă gratuit.

Mitul #3 Trebuie să publici regulat conținut

Încă un mit care te poate costa timp și bani.

Contează ce scrii, nu cât scrii. Chiar dacă vei publica postări în fiecare zi, nu înseamnă neapărat că asta îți va ajuta site-ul.

Citește studiul nostru de caz despre paginile optimizate pentru un fotograf. Vei afla cum 2 postări din cele 939 de pagini ale site-ului său sunt răspunzătoare pentru 85% din trafic.

Publică doar conținut relevant, pornind de la cuvinte cheie căutate.

Mitul #4 Un nume de domeniu din cuvinte cheie ajută la SEO

Complet fals.

Domeniile de tipul "exact match" au funcționat la începuturile Google.

Să luăm încă un exemplu din aceeași nișă:

Cuvântul cheie "stomatologie cluj" are un volum de căutări lunare estimat la 1,300 conform Semrush.

Numele de domeniul stomatologiecluj.ro este rezervat și folosit. Unii vor spune că e o alegere bună.

Cu toate astea:

Dacă vei face o căutare pentru "stomatologie cluj", vei afla că site-ul "stomatologiecluj.ro" apare abia pe pagina 6 Google (poziția 50+).

Așa că:

Recomandarea mea este să alegi un nume de domeniu relevant pentru compania ta. Află mai multe despre cum să alegi domeniul web potrivit.

Alege un nume de domeniu care sună bine pentru tine. Ignoră "recomandările" ce conțin cuvinte cheie generice.

Mitul #5 Trebuie să repeți cuvintele cheie de multe ori

Aceasta este o altă tehnică de manipulare care funcționa pe vremuri.

Repetiția fără sens a cuvintelor cheie poate duce la etichetarea site-ului tău ca Spam. Și chiar poate să îți aducă o penalizare de la Google.

Nu există o densitate exactă a cuvintelor cheie pe care trebuie să o respecți.

Procedează în felul următor:

Scrie textele tale într-un mod cât mai natural. Dacă la recitire ai impresia că te repeți de prea multe ori, apelează la sinonime.

Reține: scrii în primul rând pentru oameni și în al doilea rând pentru Google. Asta înseamnă SEO.

Beneficiile optimizării pentru motoarele de căutare

O campanie SEO realizată corect, folosind cuvintele cheie care contează, poate avea rezultate remarcabile pentru afacerea ta:

  • Trafic constant și relevantImaginează-ți o sursă constantă de clienți care se menține ani de zile
  • Servicii targetatePoți să alegi serviciile pe care vrei să le promovezi
  • Vei economisi din bugetul pentru publicitateÎți vei reduce considerabil bugetul destinat anunțurilor plătite

Dacă ai nevoie de ajutor cu eforturile tale SEO, scrie-ne un mesaj.

Înțelegem că serviciile SEO sunt speculate de mulți așa-ziși experți.

Din acest motiv, îți ofer o ședință de 30 de minute gratuită, fără obligații, în urma căreia vei pleca cu sfaturi practice pe care le poți aplica imediat.

Aplică mai jos: